Lange termijn doorkijk
Inleiding
Het begrotingssaldo is het verschil tussen de baten en lasten in 1 jaar. De baten zijn grofweg te verdelen in algemene en specifieke dekkingsmiddelen. Specifieke dekkingsmiddelen, zoals bijvoorbeeld rijksbijdragen, zijn vaak tijdelijk van aard. Als er geen bestemmingsreserves zouden zijn dan kunnen de lasten in principe nooit hoger worden dan de baten in een bepaald jaar.
Lasten
Toelichting:
De lasten blijven de komende jaren rond de € 800 mln. Vanaf 2026 dalen ze iets en na 2027 zet de daling verder door. De oorzaak hiervan is dat er voor die periode nog geen keuzes zijn gemaakt. Wat de lange termijn keuzes zijn en welke middelen hiervoor nodig zijn, moet nog worden bepaald. De reeksen van bijvoorbeeld beheer & onderhoud en openbaar vervoer zullen altijd doorlopen.
Inzet van bestemmingsreserves
Toelichting:
Als er uit een bestemmingsreserve meer onttrokken wordt dan toegevoegd dan nemen de lasten en of baten toe. Het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen is hetgeen wat als inzet op de ambitie terug te zien is. Op de langere termijn is er een duidelijke daling van bestemmingsreserves te zien.
De bestemmingsreserves zijn reserves die met een bepaald doel zijn ingesteld. Deze bestemmingsreserves zijn bij de instelling ervan (uiteindelijk) gevoed vanuit/via het begrotingssaldo. De inzet van de huidige bestemmingsreserves via de ambities heeft daarom ook geen effect op het begrotingssaldo. De Algemene reserve is geen onderdeel van de bestemmingsreserves en is daarom dan ook niet meegenomen in deze overzichten.
Saldo bestemmingsreserves
Bestemmingsreserve | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beheerplannen Natura 2000 en PAS | 9,7 | 8,2 | 6,7 | 5,2 | 3,7 | 2,2 | 0,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Bereikbaarheid | 32,2 | 14,9 | 12,9 | 11,0 | 10,7 | 10,7 | 10,7 | 10,7 | 10,7 | 10,7 | 10,7 | 10,7 | 10,7 | 10,7 | 10,7 |
Decentralisatieakkoord natuur | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Egalisatiereserve beheer & onderhoud | 81,5 | 78,6 | 71,4 | 64,1 | 54,3 | 44,1 | 54,1 | 50,2 | 36,0 | 23,8 | 19,1 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Groene ambities | 20,6 | 16,0 | 11,3 | 9,2 | 8,6 | 8,7 | 8,7 | 8,7 | 8,7 | 8,7 | 8,8 | 8,8 | 8,8 | 8,8 | 8,8 |
InnovationQuarter | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
Interreg-cofinanciering EFRO | 3,0 | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
IODS | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 |
MIT MKB Innovatiestimulering topsect | 11,2 | 3,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
MJP Bodem, ondergrond en grondwater | 15,9 | 14,6 | 13,3 | 12,3 | 12,3 | 12,3 | 12,3 | 12,3 | 12,3 | 12,3 | 12,3 | 12,3 | 12,3 | 12,3 | 12,3 |
Mobiliteit | 108,5 | 97,1 | 83,9 | 75,2 | 65,8 | 69,9 | 74,7 | 78,9 | 83,0 | 87,8 | 92,7 | 97,5 | 98,5 | 99,5 | 100,5 |
NatuurNetwerk Nederland | 29,8 | 19,6 | 12,4 | 7,4 | 1,6 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 |
Ontw.persp.Grevelingen/Volkerak-Zoom | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 |
Overcommittering OP-West | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 |
Regionale gebiedsgerichte projecten | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Res Project duurz ontw. Zuidplaspold | 7,4 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Reserve Ontwikkelopgave natuur | 53,2 | 46,5 | 44,7 | 46,5 | 50,4 | 47,9 | 42,6 | 42,6 | 42,6 | 42,6 | 42,6 | 42,6 | 42,6 | 42,6 | 42,6 |
Reserve UPG 40 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
Restauratie&herbestemming monumenten | 0,8 | 0,6 | 0,5 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Risicoreserve Energiefonds | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 |
Risicoreserve Revolverend Verenfonds | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Risicoreservering Grevelingen | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Versterking economie | 6,2 | 3,4 | 2,4 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 |
Vlietland | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Zandmotor | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 |
Zuidelijke Randstad | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Regionale netwerken in Zuid-Holland | 3,7 | 2,2 | 1,1 | 0,4 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Life Science & Health | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 |
Warmteleiding Warmtelinq | 59,9 | 37,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 |
Nazorg stortplaatsen | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 |
Totaal | 488,1 | 388,1 | 307,7 | 280,7 | 256,8 | 245,8 | 254,0 | 253,5 | 243,5 | 236,2 | 236,4 | 222,2 | 223,3 | 224,3 | 225,3 |
Toelichting:
In bovenstaande grafiek is zichtbaar dat het totaal aan bestemmingsreserves afneemt tot en met 2027 en daarna op een ongeveer gelijk niveau blijft. Dit wil niet zeggen dat de reserves na 2027 niet meer ingezet zullen worden maar wel dat de onttrekkingen aan de reserves nog niet volledig gepland en/of verwerkt zijn in toekomstige jaren. Daarnaast zijn er reserves die na 2027 nog toenemen en reserves die afnemen. Het effect van minder middelen beschikbaar in de bestemmingsreserves betekent dat de lasten in de begroting ook lager zullen worden. Immers als er geen middelen meer in de bestemmingsreserves beschikbaar zijn kunnen die ook niet meer ingezet worden.
Baten
Toelichting:
Naast de baten die de provincie ontvangt vanuit het provinciefonds en de opcenten motorrijtuigenbelasting, die binnen het overzicht algemene middelen en organisatie staan, ontvangen we ook baten direct in de ambities. De baat in 2033 binnen Ambitie 5 wordt veroorzaakt door PMR IJsselmonde.
Toelichting:
Het aandeel van de rijksbijdragen zoals nu opgenomen in de begroting lijkt de komende jaren fors af te nemen. Naar verwachting zal de afname in de praktijk niet plaats vinden omdat er nieuwe middelen vanuit het Rijk de kant van de provincie op komen. De structurele inkomsten van de het provinciefonds en het motorrijtuigenbelasting blijven nadrukken de grootste inkomstenbron. Juist hier is nu sprake van veel onzekerheid.