Home

Bijlagen

3.4 MIRT projecten en programma’s

De afspraken met het Rijk worden jaarlijks in het bestuurlijk overleg MIRT vastgelegd. Belangrijk hierbij zijn een integrale benadering van verstedelijking en bereikbaarheid, slimme investeringen en gedeeld eigenaarschap in de samenwerking en uitvoering. Vanwege de demissionaire status van het Kabinet in het najaar van 2021 heeft er nog geen bestuurlijk overleg MIRT plaatsgevonden.
Met het Rijk, gemeenten en de MRDH wordt samengewerkt aan onderzoeken, verkenningen, planuitwerkingen en realisatie van projecten. In het geval van een financiële bijdrage van de provincie, worden deze opgenomen in de provinciale begrotingsambitie Bereikbaar Zuid-Holland en het PZI. Omdat de provincie niet overal financieel aan bijdraagt en dus niet alles terugkomt in de begroting en het PZI, wordt hier een overzicht gegeven van de diverse projecten, verkenningen en onderzoeken.

Een aantal projecten in Zuid-Holland zijn in uitvoering:

  • A24 Blankenburgverbinding;
  • A16 Rotterdam;
  • A15 Papendrecht – Sliedrecht;
  • RijnlandRoute;
  • HOV-net Zuid-Holland Noord;
  • Besluit Beheer Haringvlietsluizen;
  • Capaciteitsuitbreiding overnachtingplaatsen Merwede;
  • Verkeerssituatie Splitsing Hollandsch Diep-Dordtsche Kil;
  • Programma Hoogfrequent Spoor Rijswijk – Rotterdam;
  • Project Mainportontwikkeling Rotterdam;
  • Stadshavens Rotterdam (fase 1);
  • Spooraansluitingen Tweede Maasvlakte en Calandbrug (theemswegtrace).

Daarnaast wordt samengewerkt bij de planuitwerking van de projecten:

  • A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda;
  • A27 Houten-Hooipolder;
  • A4 Haaglanden – N14;
  • Spooremplacement Den Haag Centraal;
  • A4 Burgerveen – N14.

De bovenstaande projecten zijn volledig financieel gedekt.

Tot slot worden ook onderzoeken en verkenningen uitgevoerd naar onder meer:

  • De Corridor Zuid
  • Het gebiedsprogramma Mobiliteit en Verstedelijking (MoVe);
  • Het programma Goederenvervoercorridors Oost en Zuidoost (waaronder A15 Papendrecht – Gorinchem en truckparkings volledig financieel zijn gedekt);
  • Programma Fiets (waaronder Katwijk – Leiden en Greenport Westland – Rotterdam) en fiets parkeren bij stations;
  • Programma Hoogfrequent Spoor (waaronder Den Haag – Rotterdam – Breda);
  • Oeververbindingen Rotterdam;
  • Strategisch plan Verkeersveiligheid.

Deze onderzoeken en verkenningen zijn niet of deels financieel gedekt.

Deze pagina is gebouwd op 07/20/2022 11:34:49 met de export van 07/20/2022 11:28:02