Home

Bijlagen

4.1.1 Mobiliteit en Verstedelijking

Rijk en regio werken samen in het programma Mobiliteit en Verstedelijking (MoVe).Hierbij worden bereikbaarheidsmaatregelen in samenhang met de gewenste verstedelijking ontwikkeld voor de korte en lange termijn. De provincie werkt hieraan mee vanuit het bereikbaarheids- en verstedelijkingsperspectief. De provincie streeft naar een compact, samenhangend en kwalitatief hoogwaardig bebouwd gebied en een betere benutting van de bebouwde ruimte (Beleidskeuze verstedelijking). Bereikbaarheid is daarbij een belangrijke voorwaarde voor de verdere ontwikkeling en verdichting van bestaande woon- en werkgebieden. Om de druk op de autowegen te verminderen, is het van belang dat wonen en werken zoveel mogelijk plaatsvinden nabij hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) en dat juist daar, in de nabijheid van voorzieningen, de hoogste dichtheden worden gerealiseerd. Meer mensen kunnen dan gebruik maken van het openbaar vervoer. In combinatie met lopen en de fiets, biedt dit optimale keuzevrijheid tussen de modaliteiten lopen, fietsen, OV en auto.

Onder het gebiedsprogramma MoVe vallen:

  • Schaalsprong Metropolitaan OV en verstedelijking;
  • MIRT Verkenning Oeververbindingen regio Rotterdam;
  • MIRT Verkenning Central Innovation District (CID) en Binckhorst Den Haag;
  • Gebiedsuitwerking Westland;
  • Aanpak Bereikbaarheid Voorne-Putten en Haven Rotterdam;
  • Logistiek in en om de stad;
  • Korte Termijn Aanpak (KTA);
  • Integrale Adaptieve Ontwikkelstrategie.

Om de gestelde doelen ten aanzien van verstedelijking rond hoogwaardig openbaar vervoer te kunnen bewerkstelligen zijn extra investeringen in het openbaar vervoer noodzakelijk. In 2025 zal het gebruik van het openbaar vervoer naar verwachting nog onder het niveau van 2019 liggen maar in de jaren daarna weer verder doorgroeien. De provincie wil deze groei faciliteren door met name haar financiële middelen in te zetten op de ontwikkeling van het HOV (Leiden – Zoetermeer) en de knooppunten binnen de Schaalsprong Metropolitaan OV en verstedelijking (Leiden en Dordrecht) omdat de provincie daar een logische rol of taak heeft (zie brief aan PS van december 2021). Hiervoor is bij het Kaderbesluit bereikbaarheid 2022 een strategische reservering opgenomen van € 80 mln aan investeringsmiddelen in het PZI voor HOV en knooppunten Schaalsprong Metropolitaan OV en Verstedelijking. Doorslaggevend voor de realisatie van het MoVe programma is de besluitvorming over de propositie van de Schaalsprong Metropolitaan OV en Verstedelijking, welke eind 2021 is ingediend bij in het Nationaal Groeifonds. Het is op dit moment nog onduidelijk hoe het Rijk deze middelen en cofinanciering wil inzetten. De inzet is om in 2022 met Rijk en regio te starten met een MIRT verkenning Oude Lijn en Knooppunten, een planuitwerking voor het samenloopdeel van metro en RandstadRail en een planuitwerking HOV Leiden-Zoetermeer. De inzet van middelen uit de strategische reservering HOV en knooppunten Schaalsprong Metropolitaan OV en Verstedelijking zal te zijner tijd aan PS worden voorgelegd.

Niet alle stedelijke gebieden in Zuid-Holland zijn nu en in de toekomst via het spoor (trein, lightrail) ontsloten. In die gebieden blijven de auto, fiets en het openbaar vervoer over de weg de belangrijkste modaliteiten. Om ook daar verstedelijking mogelijk te maken en de bereikbaarheid op orde te houden is de strategische reservering Programma Mobiliteit en Verstedelijking weginfrastructuur van € 35 mln aan investeringsmiddelen opgenomen in het PZI voor aanpassingen aan (provinciale) infrastructuur in het kader van Mobiliteit en Verstedelijking.

De gebiedsuitwerkingen Westland en de Aanpak Bereikbaarheid Voorne-Putten en Haven Rotterdam komen in aanmerking voor inzet van deze middelen.
Voor de Gebiedsuitwerking Westland wordt door provincie, MRHD en de gemeenten Den Haag en Westland vooralsnog alleen ingezet op korte termijn maatregelen gericht op mobiliteitstransitie, waarvan voor de provincie fiets en Smart Mobility relevante onderwerpen zijn. Er worden geen bijdragen gedaan aan openbaar vervoermaatregelen in het Westland aangezien dit een wettelijk taak is van de MRDH.
Voor de lange termijn zal een gezamenlijk beeld van de ruimtelijke ontwikkelingen in het gebied worden opgesteld. Hierbij ligt het accent op verstedelijking en greenportontwikkeling. Pas daarna wordt gekeken naar eventuele grootschalige investeringen in infrastructuur (weg en OV). Voorgesteld wordt om in het PZI een provinciale bijdrage op te nemen van € 1,2 mln aan de Metropolitane fietsroute Naaldwijk – Den Haag Central Innovation District en € 0,1 mln voor aanpassingen aan de bestaande Intelligente Verkeersregelinstallaties (IVRI’s). Dit komt de fietsbereikbaarheid van het Westland ten goede. Dit is onder voorwaarde dat de huidige parkeernormen voor nieuwe woningen worden verlaagd ter stimulering van het fietsgebruik in het Westland. Dit zijn nieuwe projecten waarbij wordt voorgesteld deze te dekken vanuit de strategische reservering Programma Mobiliteit en Verstedelijking weginfrastructuur.

Voor de Aanpak Bereikbaarheid Voorne-Putten en Haven Rotterdam wordt door Rijk en regio ingezet op een gefaseerd programma met zowel korte- als lange termijn maatregelen. Dit is exclusief een nieuwe oeververbinding waarvoor overeenstemming en financiële middelen bij Rijk en regio ontbreken. De provinciale bijdragen hebben betrekking op provinciale weg- en fietsinfrastructuur om de verkeersveiligheid en bereikbaarheid voor zowel fiets, auto als het openbaar vervoer per bus te verbeteren. Voorgesteld wordt om een strategische reservering van € 11 mln op te nemen in het PZI vanuit de strategische reservering Programma Mobiliteit en Verstedelijking weginfrastructuur. In het BO-MIRT van najaar 2022 worden naar verwachting nadere afspraken gemaakt over de financiering van projecten door Rijk en regio.

Daarnaast is afgesproken een bijdrage te doen aan de Metropolitane fietsroute Hellevoetsluis-Spijkenisse in het Uitvoeringsprogramma Samen verder fietsen. Dit project inclusief dekking van € 1,75 mln is al opgenomen in het Uitvoeringsprogramma Samen verder Fietsen.

Een ander belangrijk project van MoVe is de MIRT-verkenning naar de Oeververbindingen regio Rotterdam . De provincie is mede opdrachtgever voor deze verkenning . In 2018 en 2019 zijn in dit kader door Rijk en regio financiële afspraken gemaakt om te kunnen starten met de MIRT verkenning. Dit is inclusief afspraken over financiering van korte en lange termijn maatregelen voor de Algeracorridor. Ook de provincie heeft hiervoor middelen gereserveerd via het Kaderbesluit 2021. De deelnemende partijen aan de MIRT verkenning zullen volgens planning in het najaar van 2022 een voorkeursbesluit nemen. De financiële consequenties voor de provincie zullen te zijner tijd aan Provinciale Staten worden voorgelegd.
Voor de verdere uitwerking van de verkenning tot aan het voorkeursbesluit zijn in het BO-MIRT ook financiële afspraken gemaakt over de proceskosten. De proceskosten tot 2023 worden naar belang verdeeld over de opdrachtgevers (Rijk en regio waaronder de provincie). De totale afgesproken bijdrage voor de provincie was € 1,9 mln waarvoor ook ruimte beschikbaar is binnen de exploitatiebegroting. Echter de kosten zijn gestegen en de stijging is naar rato onder de opdrachtgevers verdeeld wat tot een extra provinciale bijdrage leidt van € 0,1 mln. Voorgesteld wordt om voor deze projectontwikkeling het exploitatiebudget te verhogen met € 0,1 mln ten laste van de algemene middelen. De algemene middelen worden de komende jaren gecompenseerd door vrijvallende kapitaallasten als gevolg van een evenredige vrijval op het investeringsbudget Programmatische Aanpak Rotterdam – Den Haag.

In het kader van Schieoevers in Delft (geen onderdeel MoVe) is een project in voorbereiding genaamd Verbreding Delftse Schie incl. verplaatsing Loswal/Ligplaatsen Schieoevers Delft. Hierbij zal de Schie plaatselijk worden verbreed en een loswal voor de zandhandel en ligplaatsen voor de binnenvaart worden verplaatst. Hierdoor kan een deel van het bedrijventerrein Schieoevers Noord worden getransformeerd naar woon-werk gebied. Hiervoor is € 10 mln aan investeringskrediet beschikbaar in het PZI. Echter de recent opgestelde kostenraming voor de uitvoeringsfase komt hoger uit. Bij de nadere uitwerking van het ontwerp blijkt de uitvoering complexer te zijn dan eerder gedacht. Hierdoor moeten er werkzaamheden en plaatsvinden en zijn er andere inpassingseisen. Hiervoor wordt ingeschat dat dit € 2,8 mln extra kost. Dit betreffen projectontwikkelingen die kunnen worden gedekt vanuit de reservering voor functionele verbeteringen vaarwegen.
Daarnaast is dit krediet sinds 2018 niet meer gecorrigeerd voor prijsontwikkeling. Dit heeft geleid tot € 1,3 mln aan extra kosten. Het voorstel is om deze projectontwikkeling te dekken vanuit de reservering voor compensatie prijsontwikkeling lopende projecten t/m 2021.

Tabel 2: Overzicht wijzigingen investeringen Mobiliteit en Verstedelijking

Projectnummer

 Projectomschrijving

Investeringskrediet
(bedragen x 1 mln)

 Omschrijving

was

wordt

verschil

jaar activering

Mobiliteit en Verstedelijking

1a

ntb

Mobiliteit en verstedelijking Westland

0,0

1,3

1,3

2025

Afgesproken bijdrage voor korte termijn maatregelen Westland in het kader van MoVe. Betreft bijdrage van € 1,2 mln aan project metropolitane fietsroute Naaldwijk – Den Haag Central Innovation District en € 0,1 mln voor aanpassingen IVRI's ten behoeve van de fietsbereikbaarheid. Dekking vanuit reservering Programma Mobiliteit en Verstedelijking weginfrastructuur (1c)

1b

ntb

Bereikbaarheid Voorne-Putten/Haven

0,0

11,0

11,0

2028

Afgesproken bijdrage voor maatregelen Bereikbaarheid Voorne-Putten/haven in het kader van MoVe. Dekking vanuit reservering Programma Mobiliteit en Verstedelijking weginfrastructuur (1c)

1c

Programma Mobiliteit en Verstedelijking weginfrastructuur

35,0

22,3

-12,7

2035

 Zie 1a en 1b

2

Programmatische aanpak Rotterdam - Den Haag

22,2

22,1

-0,1

2032

Verhoging van de bijdrage in de proceskosten (exploitatie) voor de MIRT-verkenning Oeververbinding Rotterdam. Dekking door vrijval € 0,1 mln  investeringskrediet Programmatische Aanpak Rotterdam - Den Haag, waardoor de bijbehorende kapitaallasten vrijvallen in de exploitatie (begrotingssaldo)

3a

EVW011202

Verbreding Delftse Schie incl. verplaatsing Loswal/Ligplaatsen Schieoevers Delft

10,0

11,3

1,3

2024

Verhoging krediet als gevolg van prijsontwikkeling 2018-2021 o.b.v. recente kostenraming.  Dekking vanuit reservering voor prijsontwikkeling t/m 2021

3b

EVW011202

Verbreding Delftse Schie incl. verplaatsing Loswal/Ligplaatsen Schieoevers Delft

11,3

14,1

2,8

2024

Verhoging krediet als gevolg van nieuw ontwerp en kostenraming. Dekking vanuit reservering functionele verbeteringen vaarwegen.

3c

EVW999714

Reservering functionele verbeteringen vaarwegen

5,7

2,9

-2,8

zie 3b

Deze pagina is gebouwd op 07/20/2022 11:34:49 met de export van 07/20/2022 11:28:02