4.1.3 Efficiënt en duurzaam Goederenvervoer met meerwaarde
Zuid-Holland is een transportprovincie bij uitstek. Het vervoer van goederen dient zo efficiënt en schoon mogelijk plaats te vinden en bij te dragen aan economische en maatschappelijke opgaven. De provincie wil de vervoersmodaliteiten en goederenstromen daarbij in samenhang organiseren en ontwikkelen (modal shift van weg naar water en spoor), op het schaalniveau van stedelijke en regionale distributie tot multimodale (inter)nationale corridors. Zuid-Holland zet zich daarbij in voor toekomstbestendige, concurrerende en emissievrije internationale goederencorridors via bijvoorbeeld samenwerking in de MIRT goederencorridors.
Bij het Kaderbesluit 2019 is besloten om voor de A12 corridor als belangrijke logistieke ontsluiting van o.a. de greenports (Oostland en Boskoop) een financiële reservering op te nemen van € 30 mln. Dit was in aansluiting op het Rijksbesluit om € 100 mln te reserveren voor maatregelen aan de A12.
De € 30 mln is evenredig verdeeld over drie onderwerpen namelijk:
- Programmatische Aanpak Gouwe,
- Mobiliteitsaanpak voor de A12 corridor (intentieverklaring met (logistieke) bedrijven);
- Bereikbaarheidsopgaven rondom de A12 Gouda – de Meern;
- Mogelijke verbinding tussen de N11 en de A12/Bodegravenboog (€ 10 mln).
Het onderzoek voor Beter Bereikbaar Gouwe is afgerond waarbij afspraken zijn gemaakt met deelnemende partijen over het vervolg. Het project komt daarmee in een nieuwe fase waarin een aantal maatregelen verder worden uitgewerkt. Qua financiering is afgesproken dat de provincie de gereserveerde € 10 mln voor de mogelijke verbinding tussen de N11 en de A12/Bodegravenboog hierin meenemen. Voorgesteld wordt om € 10 mln over te hevelen naar het nieuwe project Beter Bereikbaar Gouwe (zie 4.1.4 Goed functionerende provinciale infrastructuur). Dan resteert nog € 10 mln waarvan met de deelnemende partiien is afgesproken dat deze voorlopig beschikbaar blijft voor tegenvallers op projecten in de regio Gouwe.
Ook het onderzoek met logistieke bedrijven naar de Mobiliteitsaanpak A12 corridor is zo goed als afgerond. Hieruit is gebleken dat de naar voren gekomen infrastructuurmaatregelen geen betrekking hebben op provinciale infrastructuur en over het algemeen een zeer lokaal effect hebben en zich vooral richten op individuele bedrijven. Omdat zij maar zeer beperkt bijdragen aan de provinciale doelstellingen en bovenregionale logistieke bereikbaarheid is de intentie om ook zeer beperkt hieraan bij te dragen. Het voorstel is om als gevolg van deze scopewijziging de beschikbare € 10 mln op dit moment reeds te verlagen naar € 2 mln waarbij er € 8 mln kan vrijvallen naar de strategische reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten. Of de € 2 mln daadwerkelijk zal worden ingezet voor projecten zal nog moeten blijken uit de studie die in 2022 wordt uitgevoerd.
Beter Benutten Goederenvervoer N213 Centrale As Westland is de afronding van de werkzaamheden een tekort opgetreden van € 0,6 mln als gevolg van prijsontwikkeling in 2020 en 2021. Voorgesteld wordt om deze projectontwikkeling te dekken vanuit de reservering voor compensatie prijsontwikkeling lopende projecten t/m 2021.
Tot slot is de reservering Goederenvervoercorridors tegen het licht gehouden om te bezien of deze verlaagd kan worden om tekorten op lopende projecten op te vangen. De provincie heeft bestuurlijk toegezegd om financieel bij te dragen aan projecten in het kader van de ambities ten aanzien van goederenvervoer. Op dit moment zijn nog geen concrete projecten voorzien en de inschatting is dat voorlopig kan worden uitgegaan van maximaal € 7,5 mln als provinciale bijdrage. Voorgesteld wordt om het krediet met € 2,5 mln te verlagen en deze toe te voegen aan de nieuwe strategische reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten.
Tabel 5: Overzicht wijzigingen investeringen efficiënt en duurzaam Goederenvervoer met meerwaarde
Project-nummer | Projectomschrijving | Investeringskrediet | Omschrijving | ||||
was | wordt | verschil | jaar activering | ||||
Efficiënt en duurzaam Goederenvervoer met meerwaarde | |||||||
10a | A12 corridor | 30,0 | 20,0 | -10,0 | 2033 | Het onderzoek voor Beter Bereikbaar Gouwe is afgerond waarbij afspraken zijn gemaakt met deelnemende partijen over het vervolg (zie ook PS besluit PZH-2021-786889023). Overheveling € 10 mln naar nieuwe reservering Beter Bereikbaar Gouwe (zie 4.1.4 Goed functionerende provinciale infrastructuur) | |
10b | Reservering voor A12 en tegenvallers in de regio Gouwe | 20,0 | 12,0 | -8,0 | 2033 | Zie 8a. Verlaging als gevolg van beperkte voorziene bijdragen aan projecten, € 8 mln valt vrij naar nieuwe reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten | |
11 | B590041 | Beter Benutten Goederenvervoer N213 Centrale As Westland | 17,0 | 17,6 | 0,6 | 2022 | Bijstelling projectbudget vanwege opgetreden indexeringstekort van € 0,6 mln (2020-2021) te dekken vanuit reservering prijsontwikkeling lopende projecten t/m 2021 |
12 | Stelpost 2022-5 | Goederenvervoercorridors | 10,0 | 7,5 | -2,5 | 2026 | Verlaging krediet ten behoeve van (toekomstige) tekorten op lopende projecten. Voorlopig wordt uitgegaan van maximaal € 7,5 mln. Vrijval van € 2,5 mln kan worden toegevoegd aan nieuwe reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten |