4.3.1 Veiliger verkeer
De provincie Zuid-Holland vindt dat elk verkeersslachtoffer er één te veel is. De provincie omarmt de landelijke en regionale doelstelling om te streven naar nul verkeersslachtoffers, wij willen het aantal verkeersslachtoffers daarom drastisch verlagen. De provincie werkt de komende jaren samen met andere partijen hieraan. Wij zetten in op het veiliger maken van onze infrastructuur, het aanbieden van verkeerseducatie en voorlichting om veiliger gedrag te stimuleren en werken samen met maatschappelijke partners om de effectiviteit van verkeershandhaving te verhogen.
Het veiliger maken van onze infrastructuur gebeurt door verschillende projecten die in voorbereiding of uitvoering zijn.
Het project N215 Melissant – Dirksland is in 2021 afgerond. Helaas heeft dit project vanaf de start veel problemen gekend met de aannemer. Hierdoor was extra toezicht nodig op de aannemer om milieudelicten te voorkomen en te zorgen dat de juiste materialen werden gebruikt. Het toezicht heeft extra kosten met zich meegebracht waarbij ook advocaatkosten zijn gemaakt voor gerechtelijke procedures. Uiteindelijk is aan het eind ook nog een onverwachte tegenvaller opgetreden bij het verleggen van de kabels en leidingen. Dit heeft geleid tot een tekort van € 3,9 mln op het projectkrediet. Voor deze projectontwikkeling wordt voorgesteld om deze te dekken uit de nieuwe strategische reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten.
Daarnaast is het projectkrediet sinds 2015 niet gecompenseerd voor prijsontwikkeling. Hierdoor is een tekort ontstaan van € 2,1 mln. Voorgesteld wordt om deze projectontwikkeling te dekken vanuit de reservering voor compensatie prijsontwikkeling t/m 2021. Momenteel loopt een rechtszaak aangespannen door de vorige aannemer in verband met door de provincie niet gehonoreerde claims voor meerwerk. De verwachting is dat niet zal leiden tot extra kosten voor de provincie.
Het project Meerstrooksrotonde N211/N465 (Monster) is in afronding. Daarbij zijn er extra onverwachte kosten opgetreden ter grootte van € 0,7 mln als gevolg van de veel complexere verlegging van de kabels en leidingen dan aanvankelijk gedacht. Voor deze projectontwikkeling wordt voorgesteld het krediet aan te vullen met € 0,7 mln vanuit de nieuwe strategische reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten.
Daarnaast zijn bij een aantal projecten tekorten opgetreden als gevolg van prijsontwikkeling. Het gaat om de projecten N215 trajecten B en C, Groot onderhoud en verkeersveiligheidsmaatregelen (€ 3,9 mln), de N223 Duurzaam Veilig fase 3 (€ 3 mln), Verkeersveiligheidsmaatregelen traject N231 A (€ 0,4 mln) en Verkeersveiligheidsmaatregelen in trajectaanpak N214 A en B (€ 0,8 mln). Voorgesteld wordt om deze projectontwikkelingen te dekken vanuit de reservering voor compensatie prijsontwikkeling t/m 2021.
Ook binnen de verkeersveiligheidsprojecten is gekeken waar lopende projecten en reserveringen kunnen versoberd/verlaagd of geschrapt in verband met de verwachte tekorten als gevolg van de prijsontwikkeling. Voor de N214 en N215 geldt dat er ook tekorten zijn ontstaan als gevolg van tegenvallers en scopewijzigingen. Voor de N214 wordt voorgesteld de scopewijziging voor het toepassen van verkanting en bermverharding terug te draaien en deze nu niet mee te nemen in het project (versobering). Voor de N215 wordt eerst gezocht naar aanvullende financiering door andere partijen om deze projectontwikkeling op te vangen.
Daarnaast wordt voorgesteld om het project N214 Parallelweg te stoppen en het resterend krediet ter grootte van € 4,9 mln te laten vrijvallen naar de nieuwe strategische reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten. Dit project kan vervallen omdat het een beperkte prioriteit heeft in het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2030. Daarbij blijkt veel meer grond aangekocht te moeten worden dan eerder gedacht waardoor de kosten stijgen (en waar nog geen rekening mee is gehouden in het huidige projectkrediet) maar ook de doorlooptijd fors zou toenemen (2028). Dit betekent dat de huidige situatie met landbouwverkeer op de hoofdrijbaan gehandhaafd blijft.
Tabel 14: Overzicht wijzigingen investeringen projecten verkeersveiligheid
Project-nummer | Projectomschrijving | Investeringskrediet | Omschrijving | ||||
was | wordt | verschil | jaar activering | ||||
Veiliger verkeer | |||||||
22a | EN2150501 | N215 Melissant - Dirksland | 18,7 | 20,8 | 2,1 | 2021 | Verhoging krediet als gevolg van prijsontwikkeling t/m 2021 o.b.v. realisatie. Dekking vanuit reservering voor prijsontwikkeling t/m 2021 |
22b | EN2150501 | N215 Melissant - Dirksland | 20,8 | 24,7 | 3,9 | 2021 | Verhoging krediet als gevolg van extra gemaakte kosten vanwege perikelen met de vorige aannemer en een noodgedwongen wissel van aannemer. Dekking vanuit vrijval op andere projecten |
23 | EN2110902 | Meerstrooksrotonde N211/N465 (Monster | 7,1 | 7,8 | 0,7 | 2021 | Uitvoering is € 0,7 mln duurder geworden door onverwachte complexe situatie bij het verleggen van kabels en leidingen. Kosten zijn reeds opgetreden. Dekking vanuit nieuwe reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten |
24 | EN2151002 | N215 trajecten B en C, Groot onderhoud en verkeersveiligheidsmaatregelen | 21,0 | 24,9 | 3,9 | 2025 | Verhoging krediet als gevolg van prijsontwikkeling t/m 2021 o.b.v. berekening. Dekking vanuit reservering voor prijsontwikkeling t/m 2021 |
25 | EN2231103 | N223 Duurzaam Veilig fase 3 | 13,2 | 16,2 | 3,0 | 2024 | Verhoging krediet als gevolg van prijsontwikkeling t/m 2021 o.b.v. berekening. Dekking vanuit reservering voor prijsontwikkeling t/m 2021 |
26 | EN2311201 | Verkeersveiligheidsmaatregelen traject N231 A | 0,6 | 1,0 | 0,4 | 2022 | Verhoging krediet als gevolg van prijsontwikkeling t/m 2021 o.b.v. berekening. Dekking vanuit reservering voor prijsontwikkeling t/m 2021 |
27 | EN2141201 | Verkeersveiligheidsmaatregelen in trajectaanpak N214ab | 4,2 | 5,0 | 0,8 | 2025 | Verhoging krediet als gevolg van prijsontwikkeling t/m 2021 o.b.v. berekening. Dekking vanuit reservering voor prijsontwikkeling t/m 2021 |
28 | EN2140801 | N214 Parallelweg | 5,3 | 0,4 | -4,9 | 2027 | Project vervalt en resterende krediet kan vrijvallen naar nieuwe reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten |
Functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming
Binnen de paragraaf wegen is er een programmabudget functionele verbeteringen wegen met diverse projecten en reserveringen. Dit zijn relatief beperkte ingrepen met een financiële omvang van minder dan
€ 5 mln en die voor 2026 zouden kunnen worden uitgevoerd (uitzonderingen daargelaten). De projecten zijn met name gericht op verkeersveiligheid. Deze zijn ook opgenomen in het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2030. Bij een aantal projecten speelt ook de doorstroming een rol.
Ze zijn gebaseerd op aandachtspunten die zijn voortgekomen uit trajectstudies, die in het kader van naderend planmatig onderhoud zijn uitgevoerd. Niet alle aandachtspunten komen uiteindelijk als projecten in de programmering. De aandachtspunten worden geprioriteerd op basis van onder andere ernst en potentiële winst (verkeersveiligheid, doorstroming), positie van de weg in het totale mobiliteitsnetwerk (gebruik van de weg, omgeving), fysieke en financiële haalbaarheid (inpasbaar, kosten versus baten, mogelijke bijdragen van derden). Vervolgens wordt gekeken of deze binnen de beschikbare middelen zijn in te passen. Op basis van voortschrijdend inzicht kunnen projecten op de lijst afvallen.
Voor het project N222 aanpassing rotonde Zwethlaan is uit onderzoek gebleken dat binnen de ruimtelijke beperkingen (bedrijven, water en bestaande weg) en beschikbare financiële er geen infrastructurele aanpassing mogelijk die voldoet aan de gestelde doelen (doorstroming weg en verkeersveilige fietsoversteek). Daarom wordt gestudeerd op een alternatieve oplossing zonder aanpassing van de huidige rotonde. Dit betekent dat minder krediet nodig is dan beschikbaar is gesteld. Voorgesteld wordt om een reservering aan te houden voor dit nieuwe project van € 1 mln waarbij € 4,1 mln kan vrijvallen naar de reservering functionele verbeteringen verkeersveiligheid en doorstroming. De al gemaakte onderzoekskosten ter grootte van € 0,4 mln komen conform de financiële regelgeving ten laste van de exploitatie (budget initiatieffase PZI).
Bij twee opgeleverde projecten blijken de kosten lager te zijn dan oorspronkelijk gedacht. Voor de rotonde N461 is de subsidie aan de gemeente € 0,5 mln lager vastgesteld omdat de aanleg van een keerwand niet nodig bleek en nagenoeg geen risico’s zijn opgetreden. Bij het project N228 Veiliger zijn de realisatiekosten € 0,7 mln lager uitgevallen.
Voorgesteld wordt om als gevolg van deze projectenontwikkelingen € 1,2 mln vanuit deze projecten te laten vrijvallen naar de reservering functionele verbeteringen verkeersveiligheid en doorstroming ten behoeve van de nu geprogrammeerde projecten.
Daarnaast wordt voorgesteld om de reservering voor de N207 verkeersveiligheidsmaatregelen te schrappen. Deze reservering is voortgekomen uit een in het verleden uitgevoerde trajectstudie in het kader van groot onderhoud. De maatregelen maken echter geen onderdeel uit van het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid en hebben daarmee onvoldoende prioriteit ten opzichte van de overige geprogrammeerde projecten. Ook zal voor 2026 geen onderhoud worden uitgevoerd waarin deze maatregelen zouden kunnen worden meegenomen. Het voorstel is om de beschikbare € 2,1 mln als strategische reservering toe te voegen aan de reservering functionele verbeteringen verkeersveiligheid en doorstroming ten behoeve van de nu geprogrammeerde projecten.
Bij de uitvoering van de functionele verbeteringen N470 is zoals verwacht een geluidscherm nodig bij het kruispunt Ruijven. Dit kruispunt is ten behoeve van een betere doorstroming op de N470 omgebouwd van rotonde naar een verkeersgeregeld kruispunt (verkeerslichten). Daarbij is het wettelijk verplicht om extra verkeerslawaai dat hierdoor ontstaat te mitigeren. Binnen het projectkrediet is hiervoor € 0,4 mln beschikbaar echter door prijsontwikkeling (€ 40.000,-) en het aantreffen van een speciale leiding die overkluisd moet worden (€ 170.000,-) zijn de kosten hoger. Voorgesteld wordt om deze projectenontwikkelingen te dekken vanuit de reservering voor compensatie prijsontwikkeling t/m 2021 en de reservering functionele verbeteringen verkeersveiligheid en doorstroming
Bij het project N216B rotonde Goudriaan is geconstateerd dat de ombouw van het kruispunt naar een rotonde kan worden ingepast in de omgeving maar dat het kruisingsvlak op een regionale waterkering ligt. De kruising dient daarom verhoogd te worden om te voldoen aan de eisen van het waterschap Rivierenland (o.a. leggerhoogte, toekomstige bodemdaling en waterveiligheid). Dit betekent dat de kabels en leidingen onder het kruisingsvlak eerst verlegd moeten worden. Door deze projectontwikkeling stijgen de kosten met € 1,0 mln waarvan de gemeente
€ 350.000,- bijdraagt. Voorgesteld wordt om de resterende € 650.000,- te dekken vanuit de reservering functionele verbeteringen verkeersveiligheid en doorstroming.
Uit een recente kostenraming voor de verkeersveiligheidsmaatregelen N218-N496 blijkt dat de realisatie
€ 1,4 mln meer kost dan aan budget beschikbaar is gesteld als reservering. De maatregel betreft de ombouw van een T-splitsing naar een meerstrooksrotonde waardoor verkeersveiligheid en de doorstroming, tot in ieder geval 2035, verbetert. Voorgesteld wordt om de reservering voor dit nieuwe project met € 1,4 mln te verhogen vanuit de reservering functionele verbeteringen verkeersveiligheid en doorstroming.
In het kader van de tekorten als gevolg van prijsontwikkeling is ook deze programmering tegen het licht gehouden wat heeft geleidt tot een tweetal voorstellen voor het schrappen van reserveringen. Ten eerste wordt voorgesteld om de reservering van € 0,1 mln voor de N216 Wilgenweg te schrappen. Dit krediet was bedoeld voor korte termijn maatregelen echter uit onderzoek is gebleken dat er geen kosteneffectieve maatregelen voor de korte termijn worden uitgevoerd. Daarbij heeft dit knelpunt onvoldoende prioriteit in Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2030. Ten tweede wordt voorgesteld om de reservering N444b aansluitingen en dwarsprofiel van € 8 mln waarvan € 0,8 mln Rijksbijdrage te schrappen. Dit knelpunt heeft een lagere prioriteit dan overige geprogrammeerde functionele verbeteringen waarbij nog onduidelijk is of maatregelen voor het geserveerde bedrag uit te voeren zijn. Daarbij lukt het bij nader inzien niet om de Rijkssubsidie te verzilveren omdat de gestelde termijn hiervoor niet haalbaar is.
Door deze scopewijzigingen vallen de kredieten vrij naar de reservering functionele verbeteringen verkeersveiligheid en doorstroming.
Bovenstaande wijzigingen leiden ertoe dat de reservering functionele verbeteringen verkeersveiligheid en doorstroming toeneemt met € 10,7 mln tot € 17,9 mln. Voorgesteld wordt om deze reservering te verlagen en € 10 mln te laten vrijvallen naar de nieuwe strategische reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten zodat daarin ruimte ontstaat om (toekomstige) tekorten op (verkeersveiligheids)projecten op te kunnen vangen. Dat betekent dat er € 7,9 mln resteert om projectontwikkelingen binnen het programma functionele verbeteringen op te vangen. Daarbij worden er voorlopig geen nieuwe projecten toegevoegd.
Tabel 15: Overzicht wijzigingen investeringen functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming
Project-nummer | Projectomschrijving | Investeringskrediet | Omschrijving | ||||
was | wordt | verschil | jaar activering | ||||
Veilig en duurzaam | |||||||
Veiliger verkeer | |||||||
29 | EN2220602 | N222 aanpassing rotonde Zwethlaan | 5,5 | 1,4 | -4,1 | 2023 | Verlaging krediet vanwege aanpassing scope van het project. Vrijval naar reservering functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming |
30 | N207a verkeersveiligheid | 2,1 | 0,0 | -2,1 | 2023 | Krediet wordt geschrapt vanwege onvoldoende prioriteit wat betreft verkeersveiligheid en doorstroming. Vrijval naar functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming | |
31 | B146100 | Bijdrage N461 Rotonde | 0,9 | 0,4 | -0,5 | 2021 | Krediet wordt verlaagd vanwege een lager vastgestelde subsidie. Vrijval naar functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming |
32 | EN2281901 | Herinrichting N228 (Veiliger) | 2,6 | 1,9 | -0,7 | 2021 | Krediet wordt verlaagd vanwege lagere realisatiekosten dan beschikbaar was. Vrijval functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming |
33 | EN4701501 | Functionele verbeteringen N470 | 0,4 | 0,6 | 0,2 | 2022 | Verhoging krediet in verband met hogere kosten voor de realisatie van een geluidscherm. Dekking vanuit reservering functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming |
34a | EN2161701 | N216B rotonde Goudriaan | 1,7 | 2,1 | 0,7 | 2023 | Verhoging krediet als gevolg van projectontwikkelingen. De gemeente draagt € 0,4 miljoen extra bij. Dekking vanuit reservering functionele verbeteringen verkeersveiligheid en doorstroming. |
34b | EN2161701 | N216B rotonde Goudriaan | 2,1 | 2,5 | 0,4 | 2023 | zie 34a, extra bijdrage gemeente |
35 | EN2181001 | Verkeersveiligheids-maatregelen traject N218-N496 | 2,1 | 3,5 | 1,4 | 2025 | Verhoging krediet nadat uit kostenraming blijkt dat de kosten hoger zijn dan ingeschat. Dekking vanuit reservering functionele verbeteringen verkeersveiligheid en doorstroming |
36 | N216 Wilgenweg | 0,1 | 0,0 | -0,14 | 2025 | Reservering wordt geschrapt, knelpunt heeft onvoldoende prioriteit in Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2030. Reservering valt vrij naar reservering functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming | |
37a | EN4442101 | N444b aansluitingen en dwarsprofiel | 8,0 | 0,8 | -7,2 | 2024 | Reservering wordt geschrapt, knelpunt heeft een lagere prioriteit dan overige geprogrammeerde functionele verbeteringen. Reservering valt vrij naar reservering functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming |
37b | EN4442101 | N444b aansluitingen en dwarsprofiel | 0,8 | 0,0 | -0,8 | 2024 | Rijksbijdrage vervalt en verdwijnt uit het PZI |
38a | Reservering functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming | 7,2 | 17,9 | 10,7 | 2025 | Reservering neemt als gevolg van bovenstaande wijzigingen toe | |
38b | Reservering functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming | 17,9 | 7,9 | -10,0 | 2025 | Om toekomstige tekorten op lopende (verkeersveiligheids)projecten op te kunnen vangen wordt een deel van de reservering toegevoegd aan een nieuwe reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten) |
Maatregelen bermveiligheid provinciale wegen
Bij het Kaderbesluit 2020 is een reservering opgenomen voor maatregelen bermveiligheid. Dit was naar aanleiding van een mogelijkheid tot co-financiering vanuit het Rijk (25% van de kosten, zie brief aan PS van 7 januari 2019). De provincie Zuid-Holland heeft hiervoor een aanvraag gedaan bij het Rijk en € 1,8 mln subsidie gekregen. Voor de overige 75% is een reservering opgenomen in het PZI.
Bij de N207-Corridor, aanleg Bentwoudlaan en Vredenburghlaan en is inmiddels bermverharding toegepast en worden de maatregelen gedeclareerd bij het Rijk. Bij het project N223 Duurzaam Veilig fase 3 moeten de maatregelen nog worden uitgevoerd. Voor de twee overige projecten N215 Melissant – Middelharnis en de N207 Bergambacht – Gouda is het helaas niet mogelijk om tijdig de maatregelen uit te voeren in verband capaciteitstekort en de verwachte doorlooptijd van de werkzaamheden (verlegging kabels en leidingen, grondaankoop). Daarom wordt voorgesteld om het provinciale aandeel ter grootte van € 1,1 mln te laten vrijvallen naar de reservering maatregelen bermveiligheid en de totale reservering van € 1,3 mln vervolgens in te zetten ter gedeeltelijke dekking van de scopewijziging voor bermmaatregelen in het project N207 Zuid. De Rijksbijdrage van € 0,4 mln verdwijnt uit het PZI.
Tabel 16: Overzicht wijzigingen investeringen bermveiligheid
Project-nummer | Projectomschrijving | Investeringskrediet | Omschrijving | ||||
was | wordt | verschil | jaar activering | ||||
Veiliger verkeer | |||||||
39a | Stelpost 2021-24 | N215 km 12,2 - 17,5 Melissant-Middelharnis | 0,6 | 0,0 | -0,6 | 2022 | Schrappen krediet omdat maatregelen niet tijdig kan worden uitgevoerd om de Rijksbijdrage te verzilveren. Aandeel provincie valt vrij naar reservering maatregelen bermveiligheid provinciale wegen |
39b | Stelpost 2020-9 | N207 km 5,8 - 14,4 Bergambacht-Gouda | 1,0 | 0,0 | -1,0 | 2023 | Schrappen krediet omdat maatregelen niet tijdig kan worden uitgevoerd om de Rijksbijdrage te verzilveren. Aandeel provincie valt vrij naar reservering maatregelen bermveiligheid provinciale wegen |
39c | Stelpost 2020-8 | Reservering maatregelen bermveiligheid provinciale wegen | 0,6 | 0,5 | -0,1 | 2023 | zie 39a, 39b en 16b |