4.1.5 Goed functionerende provinciale infrastructuur
De provincie zorgt voor een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer in Zuid-Holland en voor een zo efficiënt en duurzaam mogelijk onderhoud van de provinciale infrastructuur. Naast beheer en onderhoud (zie 4.2) worden diverse projecten voorbereid en uitgevoerd op basis van eerdere besluit van PS.
Het grootste in uitvoering zijnde project van de provincie is het programma RijnlandRoute dat bestaat uit 3 deelprojecten die zorgen voor de verbetering van de verbindingen tussen de Rijkswegen A4 en A44 en de provinciale N206om de bereikbaarheid in Holland – Rijnland te verbeteren. Het eerste deelproject (N434) is in 2017 gegund en voor circa 80% gereed, het tweede deelproject (Tjalmaweg) is in 2019 gegund en in uitvoering en het derde deelproject (Europaweg) is in voorbereiding en daarvoor start het formele aanbestedingsproces naar verwachting eind 2022. Het betreft een programma met veel stakeholders, afstemming met aanpalende wegbeheerders (vooral Rijkswaterstaat) en financiële bijdragen van derden. Hierdoor ontstaat een grote dynamiek die ook zijn weerslag heeft op het budget (uitgaven en inkomsten).
Zo worden jaarlijks de uitgaven en inkomsten bijgesteld als gevolg van indexering van de Rijksbijdrage en afspraken over schades, extra werkzaamheden etc. Ook dit jaar worden de uitgaven en inkomsten als gevolg van programmaontwikkelingen bijgesteld. Dit betreft voor de Tjalmaweg en Europaweg respectievelijk € 1 mln en € 0,5 mln indexering van de Rijksbijdrage. Voor de N434 gaat het om
€ 4,7 mln indexering van de Rijksbijdrage en € 0,6 mln aan verrekening van schades en diverse extra werkzaamheden met stakeholders.
De contractueel afgesproken prijsontwikkeling over 2021 (na aftrek van indexering Rijksbijdrage) bedraagt € 10 mln. Voorgesteld wordt om voor deze projectontwikkeling € 10 mln toe te voegen aan het programmakrediet (verdeeld over de deelkredieten N434, Tjalmaweg en Europaweg) en deze te dekken vanuit de reservering voor compensatie prijsontwikkeling t/m 2021.
Daarnaast wordt het krediet van de Tjalmaweg met € 6,9 mln verhoogd vanwege het meenemen van werkzaamheden voor de busonderdoorgang HOV Leiden CS – Noordwijk (zie 4.1.2 Adequaat aanbod openbaar vervoer).
Tot slot start het aanbestedingsproces voor het deelproject Europaweg in 2022. Naar verwachting zal het beschikbare krediet voor het totale programma RijnlandRoute onvoldoende zijn in verband met voortschrijdend inzicht ten aanzien van fasering, planning en (onvoorziene) kosten en kostenstijgingen. Bij de volgende Kadernota zal het resultaat van de aanbesteding worden verwerkt inclusief de extra benodigde dekking.
Tabel 6: Overzicht wijzigingen investeringen RijnlandRoute
Project-nummer | Projectomschrijving | Investeringskrediet | Omschrijving | ||||
was | wordt | verschil | jaar activering | ||||
Goed functionerende provinciale infrastructuur | |||||||
13a | B100656 | RijnlandRoute Tjalmaweg | 157,1 | 165,1 | 8,0 | 2024 | Verhoging krediet door bijdragen derden als gevolg van indexering van de Rijksbijdrage en afspraken over schades, extra werkzaamheden etc. Daarnaast wordt het krediet met € 6,9 mln verhoogd vanwege het meenemen van werkzaamheden voor de busonderdoorgang HOV Leiden CS – Noordwijk (zie 6a) |
13b | B100651 | RijnlandRoute N434 | 491,2 | 496,5 | 5,3 | 2024 | Verhoging krediet door bijdragen derden als gevolg van indexering van de Rijksbijdrage en afspraken over schades, extra werkzaamheden etc. |
13c | B100660 | RijnlandRoute Europaweg | 41,0 | 41,5 | 0,5 | 2026 | Verhoging krediet door bijdragen derden als gevolg van indexering van de Rijksbijdrage en afspraken over schades, extra werkzaamheden etc. |
13d | B100656 | RijnlandRoute Tjalmaweg | 165,1 | 166,1 | 1,0 | 2024 | Verhoging krediet met indexering t/m 2021 op basis van contractuele afspraken. Dekking vanuit reservering voor prijsontwikkeling t/m 2021. |
13e | B100651 | RijnlandRoute N434 | 496,5 | 502,5 | 6,0 | 2024 | Zie 13d. |
13f | B100660 | RijnlandRoute Europaweg | 41,5 | 44,5 | 3,0 | 2026 | Zie 13d. |
Voor de N211 Wippolderlaan is de aanbestedingsprocedure gestart. Hierbij is duidelijk geworden dat de forse prijsontwikkeling van 2021 in de Grond- Weg- en Waterbouw een groot effect heeft op dit project. De gemiddelde prijsontwikkeling GWW was 11,6% (zie 3.2 prijsontwikkeling). Wanneer gekeken wordt naar de project specifieke prijsontwikkeling is deze echter 17,6% geweest en de verwachting voor 2022 is gelijkwaardig. Voor deze projectontwikkeling wordt voorgesteld om het projectkrediet nu met € 12,4 mln te compenseren vanuit de reservering voor compensatie prijsontwikkeling t/m 2021. Uitgaande van de 17,6% wordt voor 2022 een prijsontwikkeling verwacht van € 13,6 mln. Hiervan wordt voorgesteld om op voorhand € 6,6 mln te compenseren uit de reservering voor compensatie prijsontwikkeling 2022 t/m 2025 zodat voldoende krediet beschikbaar is om binnen de aanbesteding van het werk over te kunnen gaan tot gunning. De daadwerkelijke prijsontwikkeling over 2022 zal achteraf gecorrigeerd worden bij de volgende Kadernota.
Als gedeeltelijke compensatie voor de hoge prijsontwikkeling is gekeken of en waar het project versoberd kan worden. Hieruit is gebleken dat versobering mogelijk is op het beeldkwaliteitsplan en de eisen aan de integrale constructie tunnelbak. Dit betekent een besparing van € 1 mln. Voorgesteld wordt om deze toe te voegen aan de nieuwe strategische reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten.
Tot slot wordt het krediet verhoogd met een extra Rijksbijdrage van € 250.000, vastgelegd in de uitvoeringsovereenkomst tussen Rijk en provincie. Hierin zijn op verzoek van het Rijk extra werkzaamheden opgenomen aan de aansluiting A4-N211. Deze scopewijziging is voor de provincie budgetneutraal.
Tabel 7: Overzicht wijzigingen investeringen N211 Wippolderlaan
Project-nummer | Projectomschrijving | Investeringskrediet | Omschrijving | ||||||
was | wordt | verschil | jaar activering | ||||||
Goed functionerende provinciale infrastructuur | |||||||||
14a | B121139 | N211 Wippolderlaan | 87,1 | 87,4 | 0,3 | 2026 | Verhoging krediet met een extra Rijksbijdrage van € 250.000, vastgelegd in de uitvoeringsovereenkomst tussen Rijk en provincie voor werkzaamheden aansluiting A4-N211. | ||
14b | B121139 | N211 Wippolderlaan | 87,4 | 99,8 | 12,4 | 2026 | Verhoging krediet als gevolg van project specifieke prijsontwikkeling t/m 2021. Dekking vanuit de reservering voor prijsontwikkeling t/m 2021. | ||
14c | B121139 | N211 Wippolderlaan | 99,8 | 106,4 | 6,6 | 2026 | Verhoging krediet op voorhand voor verwachte prijsontwikkeling 2022 in verband met lopende aanbesteding. Dekking vanuit reservering voor prijsontwikkeling 2022-2025. | ||
14d | B121139 | N211 Wippolderlaan | 106,2 | 105,2 | -1,0 | 2026 | Verlaging krediet als gevolg van versobering beeldkwaliteitsplan en de eisen aan de integrale constructie tunnelbak. Hierdoor kan € 1 mln vrijvallen naar nieuwe reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten. |
Zoals in paragraaf 4.1.3 gemeld komt het project Beter Bereikbaar Gouwe in een nieuwe fase. Met de betrokken gemeenten is afgesproken dat de provinciale bijdrage totaal € 30 mln bedraagt.
Voorgesteld wordt om de eerder genoemde € 10 mln vanuit de reservering A12 corridor en € 20 mln vanuit de reservering Optimalisatie Gouwe i.r.t A12 Coenecoop beschikbaar op te nemen als reservering voor dit nieuwe project. Voor de resterende € 0,6 mln wordt voorgesteld deze te laten vrijvallen naar de nieuwe strategische reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten.
Conform besluit van PS wordt vooralsnog € 1,5 mln beschikbaar gesteld als voorbereidingskrediet voor de voorbereidingsfase. Hierin worden de maatregelen verder onderzocht en uitgewerkt ten behoeve van een uitvoeringsbesluit in 2023/2024. Dat betekent dat € 28,5 mln gereserveerd blijft voor de uitvoeringsfase.
Tabel 8: Overzicht wijzigingen investeringen Beter Bereikbaar Gouwe
Project-nummer | Projectomschrijving | Investeringskrediet | Omschrijving | ||||
was | wordt | verschil | jaar activering | ||||
Goed functionerende provinciale infrastructuur | |||||||
15a | ntb | Beter Bereikbaar Gouwe voorbereidingsfase | 0,0 | 1,5 | 1,5 | 2023 | Het onderzoek voor Beter Bereikbaar Gouwe is afgerond waarbij afspraken zijn gemaakt met deelnemende partijen over het vervolg (zie ook PS besluit PZH-2021-786889023). Met PS is in november 2021 afgesproken om de voorbereidingsfase te starten met een voorbereidingskrediet van € 1,5 mln. |
15b | Beter Bereikbaar Gouwe | 0,0 | 28,5 | 28,5 | 2030 | zie 15a. Reservering voor uitvoeringsfase na aftrek voorbereidingskrediet. | |
15c | EVW091601 | Optimalisatie Gouwe irt A12 Coenecoop | 20,6 | 0,6 | -20,0 | 2030 | zie 15a, Inzet reservering voor project Beter Bereikbaar Gouwe. |
15d | EVW091602 | Optimalisatie Gouwe irt A12 Coenecoop | 0,6 | 0,0 | -0,6 | 2030 | Restant reservering kan vrijvallen nieuwe strategische reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten. |
Voor de N207 Zuid is het ontwerp Provinciaal Inpassingsplan in voorbereiding (publicatie in 2022) waarvoor een nieuwe kostenraming is opgesteld. Op basis van recente stikstofdepositieberekeningen blijkt dat voor dit project een natuurvergunning nodig is. De effecten van het project worden nog nader onderzocht waarna gekeken kan worden welke mitigerende- en/of compenserende maatregelen nodig en mogelijk zijn.
Uit een recente berekening blijkt dat een tekort is ontstaan door prijsontwikkeling (het krediet is sinds 2015 niet geïndexeerd). Voor deze projectontwikkeling wordt voorgesteld om het krediet met € 9 mln te verhogen vanuit de reservering voor compensatie prijsontwikkeling t/m 2021.
Daarnaast zijn er tegenvallers opgetreden, waar eerder geen rekening mee is gehouden (projectontwikkelingen) en zijn nadere afspraken gemaakt met de gemeente Alphen a/d Rijn over scopewijzigingen . De gemeente draagt € 3 mln extra bij. Voor de extra kosten als gevolg van extra kwaliteitseisen aan de bermverharding is nog een reservering voor maatregelen bermveiligheid beschikbaar PZI (€ 1,3 mln). Voorgesteld wordt om deze middelen in te zetten voor dit project.
Voor de aanleg van een fietsviaduct (ongelijkvloerse fietskruising met de N207) wordt onderzocht of een Rijksbijdrage mogelijk is van 50% (€ 1,7 mln) vanuit de 2e tranche investeringsimpuls verkeersveiligheid (Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030). Voor het dan nog resterende tekort van € 3,1 mln wordt voorgesteld om deze te dekken vanuit de nieuwe strategische reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten. Deze bijstelling van het krediet is nog exclusief mogelijke uitgaven voor mitigatie en compensatie van stikstofdepositie.
Tabel 9: Overzicht wijzigingen investeringen N207 Zuid
Project-nummer | Projectomschrijving | Investeringskrediet | Omschrijving | |||||||
was | wordt | verschil | jaar activering | |||||||
Goed functionerende provinciale infrastructuur | ||||||||||
16a | B120761 | N207 Zuid | 48,0 | 57,0 | 9,0 | 2026 | Verhoging krediet als gevolg van prijsontwikkeling t/m 2021 o.b.v. berekening. Dekking vanuit reservering voor prijsontwikkeling t/m 2021. | |||
16b | B120761 | N207 Zuid | 57,0 | 63,0 | 6,0 | 2026 | Verhoging krediet door extra bijdrage van € 3 mln vanuit gemeente Alphen a/d Rijn, € 1,7 mln potentiële extra Rijksbijdrage fietsviaduct (onder voorbehoud) en € 1,3 mln vanuit reservering bermveiligheid. | |||
16c | B120761 | N207 Zuid | 63,0 | 66,1 | 3,1 | 2026 | Verhoging krediet als gevolg van scopewijzigingen en tegenvallers. Te dekken vanuit nieuwe reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten. |
Met de gemeente Hoeksche Waard is in 2020 een samenwerkingsovereenkomst afgesloten over drie hinder beperkende maatregelen aan de N217 tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel , die een structurele verbetering vormen voor de bereikbaarheid. Bestuurlijk is in het najaar 2021 afgesproken om prioriteit te geven aan de maatregelen kruispunt Polderweg en rotonde 's Gravendeel. Bij het voorlopig ontwerp van de maatregelen werden de koster hoger ingeschat dan eerder verwacht. Daarom is de minst effectieve maatregel wat betreft doorstroming op de N217 (kruispunt Vrouwehuisjesweg) afgevallen.
Daarna is bij nadere uitwerking en aanbesteding gebleken dat er bedreigde diersoorten en een groot aantal te verleggen kabels en leidingen aanwezig zijn in het projectgebied en de grondgesteldheid slechter is dan verwacht. Ook heeft er slechts één aannemer ingeschreven op het project en is het krediet nog niet gecompenseerd voor prijsontwikkeling. Dit betekent dat een tekort is ontstaan op het provinciale aandeel van € 0,5 mln als gevolg van prijsontwikkeling en € 2,4 mln als gevolg van de genoemde tegenvallers. Voorgesteld wordt om deze projectontwikkelingen te dekken vanuit de reservering voor compensatie prijsontwikkeling t/m 2021 (€ 0,5 mln) en de reservering voor functionele verbeteringen wegen doorstroming en verkeersveiligheid (€ 1,8 mln). Het project is namelijk onderdeel van het programma Functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming. Voor het resterende tekort van € 0,6 mln wordt nog gekeken naar aanvullende financiering vanuit de omgeving.
Tabel 10: Overzicht wijzigingen investeringen N217
Project-nummer | Projectomschrijving | Investeringskrediet | Omschrijving | |||||
was | wordt | verschil | jaar activering | |||||
Goed functionerende provinciale infrastructuur | ||||||||
17a | B121700 | N217 PZH Proj. Renovatie Heinenoord | 1,1 | 1,6 | 0,5 | 2024 | Verhoging krediet met indexering t/m 2021 op basis van nieuwe kostenraming. Dekking vanuit reservering voor prijsontwikkeling t/m 2021. | |
17b | B121700 | N217 PZH Proj. Renovatie Heinenoord | 1,6 | 3,4 | 1,8 | 2024 | Verhoging krediet vanwege ongelukkige samenloop van omstandigheden (tegenvallers en slechts 1 inschrijvende partij). Dekking vanuit reservering functionele verbeteringen wegen. |
Bij het project Gelijkvloerse kruising N214/216 is een tekort ontstaan door enerzijds prijsontwikkeling van € 3 mln en anderzijds door extra uitgaven ter grootte van € 2,1 mln als gevolg van tegenvallers. Zo blijkt de fundering van het kruispunt in veel slechtere staat dan gedacht waardoor deze zal moeten worden vervangen. Voorgesteld wordt om als gevolg van deze projectontwikkelingen het krediet aan te vullen met € 3 mln vanuit de reservering voor compensatie prijsontwikkeling t/m 2021 en voor € 2,1 mln vanuit de nieuwe strategische reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten.
Tabel 11: Overzicht wijzigingen investeringen gelijkvloerse kruising N214/N216
Project-nummer | Projectomschrijving | Investeringskrediet | Omschrijving | ||||
was | wordt | verschil | jaar activering | ||||
18a | B121400 | Gelijkvloerse kruising N214/216 | 19,6 | 22,6 | 3,0 | 2024 | Verhoging krediet met indexering t/m 2021 op basis van berekening vanuit de reservering compensatie prijsontwikkeling t/m 2021. |
18b | B121400 | Gelijkvloerse kruising N214/216 | 22,6 | 24,7 | 2,1 | 2024 | Verhoging krediet omdat de staat van de fundering slechter is dan verwacht, deze moet vervangen worden. Onvermijdelijke kosten gezien de aard. Geen versoberingen met mogelijk in deze fase van project. Dekking vanuit nieuwe reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten. |
Zoals aangegeven in paragraaf 3.2 prijsontwikkeling is om de voortgang van de lopende projecten te garanderen gekeken waar lopende projecten en reserveringen kunnen versoberd/verlaagd of geschrapt. In dit kader wordt voorgesteld om de huidige reservering N209/N470/N471 mogelijke aanpassingen i.r.t. A16 Rotterdam ter grootte van € 15,1 mln geheel vrij te laten vallen naar de nieuwe strategische reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten. De reden hiervoor is dat het zeker tot na 2026 onduidelijk of een aanpassing door de provincie nodig is. De A16 Rotterdam is een Rijksproject en wordt in 2024 opgeleverd. Het Rijk staat aan de lat om projecteffecten binnen 2 jaar na oplevering aan te pakken. Eventuele toekomstige knelpunten na 2026 zullen te zijner tijd opnieuw moeten worden gewogen en geprioriteerd.
Voor de N207 Noord - fase 2 (Passage Leimuiden) zijn mogelijkheden om versoberingen toe te passen (kleinere scope). Op basis van de geactualiseerde N207 Noord studie lijkt een alternatieve wijze van ontsluiting van het nieuwe bedrijventerrein (fase 2) mogelijk. Vooralsnog wordt voorgesteld om een deel van het krediet ter grootte van € 6,7 mln toe te voegen aan de nieuwe strategische reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten. Hierover moeten bestuurlijk nog gesprekken worden gevoerd.
Tabel 12: Overzicht wijzigingen versoberingen investeringen
Project-nummer | Projectomschrijving | Investeringskrediet | Omschrijving | |||||
was | wordt | verschil | jaar activering | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
19 | Stelpost 1 | Reservering N209/N470/N471 mogelijke aanpassingen i.r.t. A16 Rotterdam | 15,1 | 0,0 | -15,1 | 2029 | Opheffen reservering en toevoegen aan nieuwe reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten. | |
20 | B120762A | N207 Noord - fase 2 (Passage Leimuiden) | 13,7 | 7,0 | -6,7 | 2026 | Verlaging reservering ten gunste van nieuwe reservering prijsontwikkeling en tegenvallers lopende projecten. Op een later moment wordt gekeken of resterend budget toereikend is voor de nieuwe afspraken. |
Voor de vervanging van de Steekterbrug is eerder al aan PS gemeld dat een versobering heeft plaatsgevonden om de kosten terug te dringen. Zo zal er een vaste in plaats van een beweegbare brug worden gerealiseerd. Ondanks deze versobering wordt nog steeds een tekort verwacht ten opzichte van het beschikbare krediet. Pas eind 2022 zal meer duidelijk zijn over de kosten. Bij de volgende Kadernota zal een voorstel worden gedaan hoe om te gaan met het daadwerkelijk tekort.
Tot slot is op 12 juni 2020 de Sint Sebastiaansbrug in Delft officieel geopend/opgeleverd. Sinds de opening wordt nog doorgewerkt aan de afronding van het project. De financiële afrekening werd zoals in het vorige Kaderbesluit aangekondigd, in 2021 verwacht. Echter dit zal pas in 2022 plaatsvinden. Hierbij wordt nog steeds rekening gehouden met een mogelijk tekort van € 0,3 mln. Omdat dit nog niet zeker is wordt het krediet niet op voorhand verhoogd.