5.3 Reservering weerstandsvermogen in PZI voor RijnlandRoute en HOV-net Zuid-Holland Noord
In het PZI zijn bij de start van de RijnlandRoute en het HOV-net Zuid-Holland Noord twee bijzondere risicoreserveringen op programmaniveau opgenomen. Het betreft € 99 mln voor de RijnlandRoute en
€ 42,8 mln voor het HOV-net Zuid-Holland Noord.
Deze reserveringen maken geen onderdeel uit van de projectbudgetten en zijn bedoeld voor het opvangen van excessieve risico’s die zich kunnen voordoen bij deze projecten. Dit betekent dat wanneer de verwachting is dat deze excessieve risico’s zich niet of in mindere mate zullen voordoen deze budgetten weer beschikbaar komen in het PZI voor nadere toedeling (vrije middelen).
Voor beide projecten worden de risicodossiers regelmatig geactualiseerd in het kader van “ Bewust reserveren voor risico’s in projectbudgetten” . In het PZI wordt daar apart aandacht aan besteed. De omvang van de risico’s en de kans van optreden bepalen daarbij hoeveel risicoreservering binnen het project nodig is en hoeveel weerstandsvermogen er nodig is op programmaniveau. Om de noodzaak voor het aanhouden van een weerstandsvermogen te bepalen zijn er drie ijkmomenten:
- bij gunning contracten;
- geen werkzaamheden meer onder maaiveld (daar zitten de grootste risico's);
- rest reservering (tot einde werkzaamheden).
De risicoreserveringen en weerstandsvermogens kunnen jaarlijks via het Kaderbesluit worden bijgesteld indien opportuun. Deze werkwijze is voorheen al toegepast bij het project Parallelstructuur A12.
Het weerstandsvermogen RijnlandRoute is opgebouwd uit drie delen namelijk A4 - N434 - A44, Tjalmaweg en Europaweg. Bij Kaderbesluit 2019 is eerder € 24 mln vrijgevallen. De Europaweg is echter op dit moment nog niet aanbesteed en gezien de marktontwikkelingen lijkt het niet verstandig om een deel van het weerstandsvermogen te laten vrijvallen.
Het weerstandsvermogen HOV-net Zuid-Holland Noord is eveneens opgebouwd uit drie delen namelijk spoorcorridor Leiden – Utrecht, spoorcorridor Alphen – Gouda en de HOV buscorridor Leiden – Katwijk – Noordwijk. De verwachting is dat ook dit weerstandsvermogen in tranches kan vrijvallen. De werkzaamheden aan de corridor Alphen – Gouda zijn afgerond. De werkzaamheden aan de corridor Leiden -Katwijk vorderen gestaag maar duren nog wel tot 2024. Over de scope van de corridor leiden – Utrecht is een voorstel over scopewijziging (zie eerder). Echter dit project moet nog verder worden voorbereid en aanbesteed waardoor het gezien de marktontwikkelingen niet verstandig is om een deel van het weerstandsvermogen te laten vrijvallen.