Beleidsdoel 1-1 Beter Bestuur
Hoofdlijnen van de beleidsuitvoering
Programma Beter Bestuur
Samen met gemeenten en waterschappen wordt gewerkt aan behoud en versterking van de kwaliteit van het openbaar bestuur. Voor ons zijn dat overheden die:
- visie en ambitie hebben en over voldoende slagkracht beschikken om opgaven te realiseren (effectief en presterend)
- in verbinding staan met en in staat zijn om te luisteren naar elkaar, hun inwoners, ondernemers en maatschappelijk middenveld (responsief en verbonden)
- betrouwbaar, transparant, democratisch legitiem en integer handelen (robuust en integer)
- met elkaar en anderen leren, innoveren en durven te experimenteren om oplossingen te vinden voor complexe transitieopgaven (lerend en innoverend).
Het programma Beter Bestuur beschrijft de concrete acties waar in Zuid-Holland aan gewerkt wordt.
Implementatie Omgevingswet en programma Omgevingsbeleid
Landelijk werken we samen aan de voorbereiding op de Omgevingswet en de ambities van het digitale stelsel Omgevingswet. We ontwikkelen en onderhouden de Zuid-Hollandse Omgevingsvisie, Omgevingsverordening en Omgevingsprogramma.
Programma Stikstof
Met de uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof (PAS) van 29 mei 2019 is de vergunningverlening voor activiteiten die stikstofdepositie veroorzaken grotendeels stil komen te liggen. Op 10 december 2019 hebben Gedeputeerde Staten het plan van aanpak voor het programma stikstof vastgesteld (‘Naar een gebiedsgerichte aanpak Natura 2000/stikstof’ ) voor uitvoering in 2020 en verder. In maart 2021 hebben Gedeputeerde Staten de Eerste Uitvoeringsagenda Stikstof vastgesteld (‘Eerste Uitvoeringsagenda Stikstof’ ). In deze uitvoeringsagenda stikstof beschrijven wij de verdere aanpak en uitvoering van het stikstofdossier. De uitvoering van het stikstofdossier in 2022 gaat via:
- Drie pijlers: natuur herstellen, stikstofbronnen verminderen en maatschappelijke ontwikkelingen mogelijk maken.
- Vier actielijnen om een zo goed mogelijke koppeling te maken met andere provinciale opgaven en om in andere provinciale beleidsopgaven te zorgen voor stikstofreductie, waardoor ontwikkelingen mogelijk worden. Het betreft de actielijnen natuurherstel, verduurzaming stedelijk netwerk en mobiliteit, landbouw en haven industrieel complex.
- Deze aanpak en uitvoering doen we gebiedsgericht rondom de stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden, op provinciaal niveau en op landelijk niveau samen met andere provincies en het Rijk.
Toelichting op budgetfluctuaties in het beleidsdoel
- De middelen binnen het beleidsdoel geven een daling te zien doordat de dekking voor de stikstofopgave wegvalt. Deze middelen zijn tot en met 2023 geraamd in de begroting (€ 7,5 mln in 2022 en € 5,6 mln in 2023)
- Bij Voorjaarsnota 2022 is het budget onder stikstof incidenteel opgehoogd met € 20 mln. Dit budget is voor de opgave van het toekomstig Nationaal Programma Landelijke gebied (NPLG) De opgave NPLG betreffen naast stikstof ook water (Kaderrichtlijn Water), natuur, landbouw, klimaat en biodiversiteit. Het budget biedt de mogelijkheid om koppelingen met eigen provinciale beleidsdoelen te maken en uitvoering te versnellen.
Prioritaire onderwerpen
Nationaal programma landelijk gebied (NPLG)
In het kader van het Nationale Programma Landelijk Gebied voortvloeiend uit het regeerakkoord moet op korte termijn en in relatief korte tijd veel werk verricht. Het NPLG gaat over vele inhoudelijke onderwerpen waaronder natuur, klimaat, water (Kaderrichtlijn Water), stikstof, landbouw.
Het Rijk en de provincies moeten nog nadere afspraken moeten maken over de beoogde rijksmiddelen vanuit het transitiefonds (NPLG) en middelen vanuit het stikstof- en het veenweidedossier. De verwachting is wel dat als de middelen vanuit het NPLG beschikbaar komen, zich nieuwe werkzaamheden en verzwaring van bestaande werkzaamheden gaan voordoen. Dit betekent dat voor deze fase ingeschat wordt dat er aanvullende arbeidscapaciteitsinzet nodig zal zijn. Het IPO heeft het rijk verzocht om vooruitlopend op het NPLG per provincie een initiële bijdrage te leveren. Het Rijk en IPO zijn in gesprek over de uitwerking daarvan.
Stikstof
Naast de maatregelen in het kader van het NPLG blijft voor de stikstofopgave ook inzet nodig vanwege de juridische implicaties door de wet-, en regelgeving en maatregelen voor de reductie van stikstofoxiden (NOx). Voor de legalisatie van PAS-melders wordt een proces gestart waar voorlopig extra arbeidscapaciteit voor nodig is. Afhankelijk van wijzigingen in wetgeving van het Rijk over toestemmingsverlening zal er extra capaciteit nodig zijn voor de betrokken omgevingsdiensten.