Verloop lasten en baten ambitie
Dekking uit aflopende specifieke baten zal in veel gevallen vervangen worden door nieuwe specifieke baten. Deze en andere budgetfluctuaties worden nader toegelicht onder het Toelichting op budgetfluctuaties in de beleidsdoelen. Daarnaast komen er bij een aantal ambities ook nog middelen beschikbaar uit de opgaven en fondsen vanuit regeerakkoord Rutte IV, zie hiervoor het hoofdstuk strategisch kennis beeld.
(bedragen x € 1.000) | Stand VJN 2022 | Stand Kadernota 2023 | Raming | Raming | Raming | Raming | Raming | Raming | Raming | Raming | Raming | Raming | Raming | Raming | Raming | Raming |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 289.813 | 311.044 | 337.462 | 348.834 | 359.940 | 377.738 | 343.823 | 325.082 | 339.619 | 350.395 | 348.021 | 339.448 | 351.218 | 332.951 | 325.503 | 326.396 |
Baten | 9.860 | 11.775 | 8.841 | 5.579 | 5.695 | 5.674 | 5.615 | 5.615 | 5.615 | 5.615 | 5.615 | 5.615 | 5.549 | 5.549 | 5.608 | 5.608 |
Totaal saldo lasten en baten | 279.952 | 299.268 | 328.621 | 343.254 | 354.245 | 372.064 | 338.208 | 319.467 | 334.004 | 344.780 | 342.406 | 333.833 | 345.669 | 327.402 | 319.895 | 320.788 |
Toevoeging aan reserve | 16.638 | 10.738 | 1.153 | 1.392 | 4.864 | 1.084 | 6.006 | 14.886 | 6.006 | 6.006 | 4.864 | 6.754 | 6.688 | 1.018 | 1.018 | 1.018 |
Onttrekking aan reserve | 30.784 | 15.768 | 32.769 | 23.845 | 22.750 | 20.678 | 12.043 | 0 | 5.863 | 16.051 | 12.196 | 6.572 | 20.836 | 0 | 0 | 0 |
Totaal reserves | -14.146 | -5.030 | -31.615 | -22.453 | -17.885 | -19.593 | -6.037 | 14.886 | 143 | -10.045 | -7.332 | 182 | -14.148 | 1.018 | 1.018 | 1.018 |
Totaal | 265.806 | 294.239 | 297.006 | 320.801 | 336.360 | 352.470 | 332.171 | 334.353 | 334.147 | 334.734 | 335.074 | 334.015 | 331.521 | 328.420 | 320.913 | 321.806 |
Verloop lasten en baten per beleidsdoel
(bedragen x € 1.000) | Stand VJN 2022 | Stand Kadernota 2023 | Raming | Raming | Raming | Raming | Raming | Raming | Raming | Raming | Raming | Raming | Raming | Raming | Raming | Raming | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||||||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | |||||||||||||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 1.715 | 1.598 | 1.527 | 1.556 | 1.586 | 1.600 | 1.597 | 1.588 | 1.576 | 1.562 | 1.548 | 1.534 | 1.517 | 1.502 | 1.486 | 1.486 | |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 158.199 | 152.370 | 166.288 | 181.575 | 188.928 | 205.377 | 185.995 | 187.156 | 188.523 | 188.888 | 188.271 | 187.124 | 184.717 | 181.631 | 178.926 | 178.828 | |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 1.322 | 1.441 | 1.312 | 1.325 | 1.341 | 1.341 | 1.341 | 1.403 | 1.394 | 1.385 | 1.376 | 1.367 | 1.358 | 1.349 | 1.341 | 1.339 | |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 161.236 | 155.409 | 169.127 | 184.456 | 191.855 | 208.318 | 188.934 | 190.147 | 191.493 | 191.835 | 191.196 | 190.024 | 187.592 | 184.483 | 181.753 | 181.652 | |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | |||||||||||||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 116.896 | 147.064 | 161.049 | 157.071 | 161.246 | 163.176 | 148.646 | 128.694 | 141.890 | 152.329 | 150.598 | 143.202 | 157.409 | 138.478 | 139.435 | 140.429 | |
2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur | 680 | 1.474 | 593 | 601 | 677 | 679 | 678 | 677 | 675 | 673 | 671 | 669 | 666 | 664 | 662 | 661 | |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 117.576 | 148.538 | 161.642 | 157.672 | 161.923 | 163.854 | 149.324 | 129.371 | 142.565 | 153.001 | 151.269 | 143.871 | 158.076 | 139.141 | 140.097 | 141.090 | |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | |||||||||||||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 5.889 | 1.986 | 1.583 | 1.641 | 1.097 | 501 | 501 | 499 | 497 | 494 | 492 | 489 | 485 | 482 | 479 | 479 | |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 5.112 | 5.111 | 5.110 | 5.065 | 5.065 | 5.065 | 5.065 | 5.065 | 5.065 | 5.065 | 5.065 | 5.065 | 5.065 | 8.845 | 3.175 | 3.175 | |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 11.001 | 7.097 | 6.693 | 6.705 | 6.162 | 5.565 | 5.565 | 5.564 | 5.561 | 5.559 | 5.556 | 5.553 | 5.550 | 9.327 | 3.653 | 3.653 | |
Totaal Lasten | 289.813 | 311.044 | 337.462 | 348.834 | 359.940 | 377.738 | 343.823 | 325.082 | 339.619 | 350.395 | 348.021 | 339.448 | 351.218 | 332.951 | 325.503 | 326.396 | |
Baten | |||||||||||||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | |||||||||||||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 160 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 1.029 | 754 | 720 | 1.754 | 2.353 | 2.353 | 2.353 | 2.353 | 2.353 | 2.353 | 2.353 | 2.353 | 2.353 | 2.353 | 2.353 | 2.353 | |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 1.189 | 754 | 720 | 1.754 | 2.353 | 2.353 | 2.353 | 2.353 | 2.353 | 2.353 | 2.353 | 2.353 | 2.353 | 2.353 | 2.353 | 2.353 | |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | |||||||||||||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 6.194 | 9.194 | 6.694 | 2.504 | 2.020 | 2.000 | 1.941 | 1.941 | 1.941 | 1.941 | 1.941 | 1.941 | 1.941 | 1.941 | 2.000 | 2.000 | |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 6.194 | 9.194 | 6.694 | 2.504 | 2.020 | 2.000 | 1.941 | 1.941 | 1.941 | 1.941 | 1.941 | 1.941 | 1.941 | 1.941 | 2.000 | 2.000 | |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | |||||||||||||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 1.116 | 466 | 66 | 66 | 66 | 66 | 66 | 66 | 66 | 66 | 66 | 66 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 1.361 | 1.361 | 1.361 | 1.255 | 1.255 | 1.255 | 1.255 | 1.255 | 1.255 | 1.255 | 1.255 | 1.255 | 1.255 | 1.255 | 1.255 | 1.255 | |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 2.478 | 1.828 | 1.428 | 1.321 | 1.321 | 1.321 | 1.321 | 1.321 | 1.321 | 1.321 | 1.321 | 1.321 | 1.255 | 1.255 | 1.255 | 1.255 | |
Totaal Baten | 9.860 | 11.775 | 8.841 | 5.579 | 5.695 | 5.674 | 5.615 | 5.615 | 5.615 | 5.615 | 5.615 | 5.615 | 5.549 | 5.549 | 5.608 | 5.608 | |
Saldo lasten en baten Ambitie 2 | 279.952 | 299.268 | 328.621 | 343.254 | 354.245 | 372.064 | 338.208 | 319.467 | 334.004 | 344.780 | 342.406 | 333.833 | 345.669 | 327.402 | 319.895 | 320.788 |