Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Hoofdlijnen van de beleidsuitvoering
We zorgen voor een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer in Zuid-Holland vanuit de wettelijke plicht ons areaal, provinciale wegen en vaarwegen te beheren en te onderhouden. Goed functionerende en beschikbare infrastructuur is van groot belang voor de bereikbaarheid van de provincie Zuid-Holland. Hiervoor moet de kwaliteit van de infrastructuur technisch en functioneel op orde zijn. Beheer en onderhoud moet zo efficiënt en duurzaam mogelijk plaatsvinden, met zo min mogelijk last voor de weggebruiker en omgeving.
Twee zaken zijn nodig om dit beleidsdoel te behalen:
- Een goed functionerende provinciale infrastructuur
- Een toekomstbestendige infrastructuur.
Als het haalbaar en betaalbaar is, schalen wij succesvolle pilots op met circulair bouwen en CO 2 -neutraal beheer en onderhoud. We zorgen er de komende vier jaar voor dat dit standaard wordt bij aanleg, beheer en onderhoud om een toekomstbestendige infrastructuur te maken. Ook kijken we naar innovatieve, digitale oplossingen die kunnen bijdragen aan het goed functioneren van de provinciale infrastructuur. Innovatieve partnerships bij aanbestedingen worden verder verkend. Succesvolle ontwikkelingen uit pilots voor minder voertuigverliesuren en CO 2 -reductie schalen we waar mogelijk en betaalbaar op. Daarbij is de betrouwbaarheid van dergelijke innovatieve oplossingen van groot belang.
Met de Nota onderhoud kapitaalgoederen (NOK) stellen Provinciale Staten voor de navolgende vier jaar het gewenste minimale onderhoudsniveau van de provinciale (vaar)wegen vast. Door tijdig treffen onderhoudsmaatregelen te treffen, blijft dit onderhoudsniveau behouden. De daadwerkelijke onderhoudsstaat van het areaal verschilt per (vaar)wegtraject. Variatie in het minimale onderhoudsniveau is van invloed op de aard en frequentie van de benodigde onderhoudsmaatregelen en daarmee op de jaarlijkse budgetbehoefte.
In de NOK 2021-2024 zijn financiële knelpunten geconstateerd. Deze zijn veroorzaakt door prijsontwikkeling van bijvoorbeeld de benodigde grondstoffen en areaalontwikkeling. In de Begroting 2022-2025 zijn hiervoor incidenteel middelen beschikbaar gesteld om deze knelpunten op te lossen. In de begroting zijn ook incidenteel middelen beschikbaar gesteld om de arbeidscapaciteit uit te breiden. Zo is het mogelijk de onderhoudsopgave voor de jaren 2022-2026 op te vangen en invulling te geven aan de Versterkingsaanpak van de beweegbare kunstwerken en de professionalisering.
Toelichting op budgetfluctuaties in het beleidsdoel
Door de toestandsafhankelijke aanpak van het onderhoud, waarbij het areaal op het economisch meest rendabele moment wordt onderhouden, ontstaan pieken en dalen in de jaarlijkse uitgaven. Om deze schommelingen op te vangen is de Egalisatiereserve Beheer en onderhoud gevormd om zo voor de provinciale begroting een gelijkmatige lastenontwikkeling te presenteren.
Structurele dekking van de beheer- en onderhoudsbudgetten is onderdeel van de besluitvorming bij de actualisatie van de NOK in 2023. Ter voorbereiding op deze besluitvorming worden momenteel de (norm)kosten van de onderhoudsmaatregelen geactualiseerd en doorgerekend in het onderhoudsprogramma. Over de eerste resultaten wordt u met de Bijlage 4 Vooruitblik Nota Onderhoud Kapitaalgoederen (NOK) Provinciale Infrastructuur 2024-2038 van deze Kadernota 2023-2026 geïnformeerd. Eind 2022 zal het eindrapport aan u worden aangeboden met eventuele keuzemogelijkheden. Het eindrapport kunt u betrekken in de verkiezingen en na de Provinciale Statenverkiezingen in de coalitieonderhandelingen. Waarna uw Staten in 2023 de NOK 2024-2027 kunnen vaststellen.
Prioritaire onderwerpen
Prijsontwikkeling beheer en onderhoud
Het CBS publiceert ieder kwartaal de prijsindexatie in de sector Grond, Weg en Waterbouw. De prijsindexatie 2021 is 7.8 procentpunt hoger dan bij het opstellen van de Begroting 2022 is aangenomen. Hierdoor is een structureel tekort ontstaan op de exploitatiebudgetten en investeringskredieten voor beheer en onderhoud. Dit tekort is benoemd in Bijlage 4 Vooruitblik Nota Onderhoud Kapitaalgoederen (NOK) Provinciale Infrastructuur 2024-2038 van deze Kadernota. Voor een bredere analyse overn de compensatie van de prijsontwikkeling wordt verwezen naar Bijlage 4 , Vooruitblik Nota onderhoud kapitaalgoederen (NOK) provinciale infrastructuur 2024-2038 in deze nota.